Veiligheidsoplossingen

Proactieve strategieën om auto-ongelukken te voorkomen

Heftrucks en andere industriële voertuigen vormen een groot gevaar voor hun bestuurders en voetgangers. Hoewel ze verantwoordelijk zijn voor een relatief laag percentage ongevallen in fabrieken en magazijnen, vertegenwoordigen ze een onevenredig hoog percentage ernstige verwondingen en dodelijke ongevallen.

Belangrijkste statistieken over incidenten met voertuigen op de werkplek

Onlangs gepubliceerde jaarlijkse ongevallenstatistieken in het Verenigd Koninkrijk via de Reporting of Injuries, Diseases and Dangerous Occurrences Regulations (RIDDOR) benadrukken het probleem.

    • 1313 mensen raakten gewond doordat ze werden aangereden door een rijdend voertuig¹.
    • Meer dan 50% van deze verwondingen deden zich voor in de transport-, opslag- en productie-industrie¹.
    • 25 mensen stierven als gevolg hiervan¹.
    • Slechts 2% van alle gerapporteerde ongevallen zijn het gevolg van een rijdend voertuig, maar bijna 20% van de dodelijke ongevallen, wat de ernst van het risico dat ze vormen benadrukt¹.

 

De Amerikaanse Occupational Safey en Health Administration (OSHA) rapporteert ongevallen, verwondingen en dodelijke ongevallen gedetailleerder dan RIDDOR en heeft een specifiek onderzoek uitgevoerd naar de risico's van vorkheftrucks.  Deze cijfers benadrukken de omvang van de situatie.

    • 33.800 geschatte ernstige verwondingen per jaar².
    • 75+ gemelde dodelijke slachtoffers³.
    • Meer dan een derde van deze dodelijke slachtoffers zijn voetgangers³.
    • 46% van de verwondingen heeft te maken met bekneld raken, aangereden worden of overreden worden².

De situatie in de EU is niet anders, met vergelijkbare cijfers uit Duitsland en Zweden die een bekend beeld schetsen.

Waarom zijn vorkheftrucks zo gevaarlijk?

Er zijn veel factoren die bijdragen aan de mogelijke ernst van ongevallen met vorkheftrucks. Hun werkomgeving, operationele procedures en de functionaliteit van de trucks zelf kunnen allemaal het risico op ongelukken verhogen.

De voertuigen:

    • Zwaar gewicht, zeker gezien de grootte: 
      Het aanzienlijke gewicht van vorkheftrucks, vooral wanneer ze geladen zijn, vertaalt zich in grote hoeveelheden energie bij een botsing.
    • Hoog zwaartepunt:
      Heftrucks met ongebruikelijke ladingen kunnen een hoog zwaartepunt hebben, waardoor ze instabiel worden en het risico op kantelen toeneemt.
    • Beperkte zichtbaarheid:
      Het ontwerp van vorkheftrucks beperkt vaak het zicht van de bestuurder, vooral bij het vervoeren van hoge ladingen, waardoor het moeilijk is om voetgangers en obstakels te zien.
    • Ongebruikelijke rijdynamiek:
      Heftrucks hebben een kleine draaicirkel en kunnen zeer snel draaien, waardoor het risico op ongelukken in krappe en drukke ruimtes toeneemt.
    • Snelheid en acceleratie:
      Hoewel vorkheftrucks niet met hoge snelheden mogen rijden, kunnen hun acceleratie en deceleratie abrupt zijn, wat leidt tot plotselinge stops waardoor ladingen kunnen verschuiven of vallen en de rijdynamiek snel kan veranderen.
    • Gebrek aan kreukelzones:
      In tegenstelling tot personenauto's zijn vorkheftrucks niet ontworpen met kreukelzones om de impact bij een botsing te absorberen. Dit betekent dat bij een ongeluk de kracht van de botsing direct wordt overgebracht op de bestuurder en de betrokken structuur of persoon.

 

Factoren die bijdragen aan de ernst van de verwonding:

    • Plaatselijke congestie:
      Ruimte is schaars, niet meer dan in logistieke centra en productielocaties met veel verkeer in en rond dicht op elkaar geplaatste palletstellingen en machines.
    • Onverzettelijke beschermende structuren:
      Sommige preventieve maatregelen zoals stalen of betonnen barrières kunnen de kans op knel- en snijverwondingen vergroten in het geval dat een voetganger bekneld raakt tussen een voertuig en een barrière.  Ze verhogen de abruptheid van een heftruck die tot stilstand komt en kunnen ook het risico op letsel bij de bestuurder verhogen.
    • Inadequate operationele procedures:
      Die geen rekening houden met de realiteit van de activiteiten op het terrein, piekomstandigheden en de noodzaak van voetgangersingangen. Uiteindelijk worden er te veel voertuigen in een gebied geplaatst of lopen voetgangers en voertuigen onnodig door elkaar.
    • Onrealistische chauffeursdoelen:
      Kan de nadruk leggen op snelheid boven veiligheid, wat leidt tot te snel rijden en andere onveilige rijgewoonten.

Welke maatregelen kunnen worden genomen om de kans op letsel door een vorkheftruck te verkleinen?

Beoordeel de risico's voor uw specifieke toepassing en locatie.  Zorg ervoor dat u alle belanghebbenden erbij betrekt, zodat alle mogelijke maatregelen worden overwogen en goedgekeurd.  Dit is niet alleen een vereiste en de hoeksteen van een goede risicobeoordeling, maar vermindert ook de kans dat overeengekomen maatregelen in de toekomst worden omzeild.
Na het identificeren van het risico is het een goede gewoonte om de zogenaamde “STOP strategie” - substitutie, technisch, organisatorisch en persoonlijke maatregelen.

  • Substitutie:
    Probeer de werkomstandigheden en de omgeving zo te veranderen dat de gevaarlijke situatie verdwijnt. Verander bijvoorbeeld de lay-out van de fabriek en de materiaalstromen zodat er minder verkeer nodig is.
  • Neem technische/fysieke maatregelen en houd daarbij rekening met wereldwijde of regionale normen en gedragscodes, zoals;
    • Veiligheidsbarrières voor fysieke scheiding van voetgangers en voertuigen en bescherming van belangrijke infrastructuur
    • Aanvullende veiligheidsvoorzieningen zoals waarschuwingssystemen voor bewegingsdetectie of strategisch geplaatste spiegels voor beter zicht.
  • Organisatorische maatregelen
    • Definieer een duidelijk verkeersbeleid voor de locatie met betrekking tot doorgangsrechten, snelheid enz.  - Dit zal niet alleen de veiligheid verbeteren, maar ook de operationele efficiëntie.
    • Bewegwijzering voor verkeersstromen en snelheidslimieten.
    • Informatie over veiligheid voor bezoekers.
    • Inspecteer de vorkheftrucks dagelijks en documenteer de inspectie.
    • Inspecteer palletstellingen en andere kritieke infrastructuur.
    • Controleer de integriteit van de veiligheidsbarrière.
  • Persoonlijke maatregelen/Training
    • Voor chauffeurs in de juiste bediening van vorkheftrucks.
    • Voor voetgangers in het juiste gebruik van looppaden en hekken binnen barrières en de ernst van de gevaren die vorkheftrucks vormen.
    • Voor alle werknemers over het melden van risico's en schade.

Samenvatting/takeaway

Eenvoudige maatregelen kunnen een groot verschil maken voor de veiligheid van werknemers. Routines voor goed onderhoud, training en de implementatie van fysieke barrières kunnen allemaal bijdragen aan een veiligere werkomgeving.

Bronnen:


¹ RIDDOR 2023-2024
² OSHA
³ U.S. Bureau of labor statistics 

Praat met onze experts en creëer een veiligere werkplek die beter aan de voorschriften voldoet

Met tientallen jaren ervaring en oplossingen die voldoen aan de hoogste veiligheidsnormen, is Axelent gespecialiseerd in het beschermen van uw mensen, apparatuur en activiteiten.

Laat onze veiligheidsspecialisten u helpen een veiligere, efficiëntere werkplek te creëren.  







Robin Joosen
Robin Joosen

Axelent Benelux

Account Manager (NL)

Marc Van den Ende
Marc Van den Ende

Axelent Benelux

Machine Safety Consultant

Ervaar Axelent Safety Book

Krijg toegang tot een wereld van kennis - de basis van vooruitgang, innovatie en veiligheid.

Open en toegankelijke kennis voor iedereen, onze missie is duidelijk: individuen, industrieën en werkplekken wereldwijd in staat stellen hun omgevingen te transformeren in slimmere, veiligere en efficiëntere ruimtes. Of u nu in de productie, bouw of logistiek werkt - het maakt niet uit waar u bent of wat u doet - u verdient de inzichten die de toekomst van veiligheid en productiviteit vormgeven.